حاملگی خارج از رحم چیست؟
دکتر فرح ابطحی » بارداری و زایمان » حاملگی خارج از رحم چیست؟

حاملگی خارج از رحم چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است در دوران زناشویی تجربه کنید، حاملگی خارج از رحم است که بعد از اقدام برای بارداری با علائم بارداری همراه است اما مشکلات و بیماری های بسیاری را برای زنان به همراه دارد. حاملگی پوچ جزو خطرناک‌ترین نوع بارداری هاست که می تواند در محیطی خارج از رحم و در جایگاهی نا درست انجام شود. عملا این اتفاق بارداری محسوب نمی شود و نیاز به درمان فوری برای ایجاد شرایط امن برای زنان دارد. بارداری خارج از رحم زمانی ایجاد می شود که یک جنین (تخمک بارور شده) در مکان نامناسبی خارج از رحم شروع به رشد و فعالیت نماید، معمولا جنین در لوله فالوپ قرار می گیرد یا اینجا به تخمدان می چسبد، در این صورت حاملگی خارج از رحم ایجاد و جنین از بین می رود چرا که در شرایط محیطی نا مناسب قرار می گیرد. این وضعیت برای زنان بسیار خطرناک است و در صورت عدم توجه یا درمان می تواند با خونریزی شدید و مشکلات جدی برای سلامت زنان همراه باشد. بهتر است در صورت مشاهده علائم حاملگی خارج رحمی مانندخونریزی از واژن یا درد در ناحیه لگن فورا به بهترین متخصص زنان ساری مراجعه نمایید. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در زمینه حاملگی خارج از رحم در اختیار شما قرار دهیم .

حاملگی خارج از رحم

بارداری خارج رحمی

زمانی که جنین در رحم قرار می گیرد به راحتی شرایط محیطی برای رشد آن فراهم می شود ، اما در هر قسمت دیگری از دستگاه تناسلی زنان این اتفاق رخ دهد به هیچ عنوان امکان رشد جنین و یا حتی امکان زنده ماندن آن وجود دارد. حاملگی خارج رحمی (Ectopic pregnancy) به قرار گیری جنین در محلی خارج از رحم اشاره دارد که می تواند علائم اولیه بارداری را نشان دهد اما در حقیقت جنینی برای رشد وجود نداشته باشد. بد نیست بدانید که جنین در حقیقت یک تخمک بارور شده است که با ترکیب تخمک و اسپرم به وجود می‌آید. هنگامی که تخمک بارور می‌شود، معمولاً به سمت لوله فالوپ حرکت می‌کند و به دیواره رحم می‌چسبد. لوله‌های فالوپ، لوله‌های بین تخمدان شما (محل ذخیره تخمک) و رحم هستند.

زمانی که قرار است حاملگی خارج از رحم باشد،تخمک بارور شده قبل از رسیدن به رحم به لوله فالوپ می‌چسبد و از جای خود تکان نمیخورد ، این وضعیت شانس تحرک تخمک بارور را به رحم از بین می برد و وضعیت زنان را به حاملگی خارج از رحمی تغییر می دهد. ممکن است جنین ایجاد شده در برخی از موارد به تخمدان، دهانه رحم یا شکم بچسبد که باز هم در نوع حاملگی تغییری ایجاد نمی کند و در هر صورت خارج از رحم تلقی خواهد شد. دهانه رحم در بالای واژن قرار دارد. این نواحی فضای کافی یا بافت مناسبی برای رشد کودک ندارند از این رو جنین به سرعت دچار آسیب و مرگ خواهد شد. بدون درمان، حاملگی خارج از رحم می‌تواند باعث خونریزی شدید ، درد شدید یا ترکیدن محل اتصال آن شود که این خونریزی برای سلامت و جان زنان بسیار خطرناک است و نیاز به درمان اورژانسی دارد. متاسفانه درمان این بیماری با مرگ جنین و از دست دادن آن همراه است.

علائم حاملگی خارج از رحم

بعد از اینکه آزمایش بارداری تان مثبت شد بهتر است به علائم و نشانه های مهمی که به آن اشاره می کنیم توجه داشته باشید. حتی اگر آزمایش نداده اید نیز باید به این علائم توجه داشته باشید و فورا به متخصص زنان مراجعه کنید. معمولا علائم حاملگی خارج از رحم مانند حاملگی پوچ ، بین هفته چهارم تا دوازدهم بارداری یعنی در ماه اول تا سوم بارداری بروز می‌کند.

• خونریزی واژینال

خونریزی از واژن همیشه خطرناک است و نشان دهنده مشکلاتی در ناحیه تناسلی است، اگر در هر وضعیتی غیر از دوران قاعدگی باشید و شاهد خونریزی از واژن هستید فورا به متخصص زنان مراجعه نمایید. همچنین در بارداری خونریزی با دوران قاعدگی متفاوت است، اغلب شروع و متوقف می‌شود و ممکن است به شکل آبکی و رنگ قهوه ای تیره باشد. خونریزی واژینال در بارداری می‌تواند شایع باشد و لزوماً نشانه‌ای از یک مشکل جدی نیست، اما اگر آن را دارید، همیشه باید با پزشک مشورت کنید.

• احساس درد

درد در نواحی گوارشی و کف لگن غیر عادی است و باید به آن توجه داشته باشید، ممکن است معده درد داشته باشید که معمولاً در یک طرف پایین احساس می شود، ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی ایجاد شود و ممکن است پایدار باشد یا بیاید و برود.

• درد نوک شانه

شاید کمی عجیب باشد اما درد در قسمت شانه ها نشانه ای است که باید به آن توجه داشته باشید، اگر دچار دردی غیرعادی در ناحیه شانه شده اید که به بازوی شما منتهی می شود برای معاینه نزد پزشک بروید تا خیالتان آسوده باشد. دلیل علمی و محکمی برای علت بروز این درد وجود ندارد اما در بیشتر مبتلایان به حاملگی خارج از رحم این وضعیت مشاهده شده است، تصور می‌شود که با وجود مایع یا خون که به لگن یا پایین شکم نشت می‌کند، که در حاملگی خارج از رحم اتفاق می‌افتد، مرتبط باشد. اعصابی در این ناحیه وجود دارند که به شانه شما متصل هستند. تحریک این اعصاب می‌تواند منجر به درد نوک شانه شود.

• ناراحتی هنگام رفتن به توالت

اگر برای اجابت مزاج دچار درد و ناراحتی شده اید، بهتر است که بررسی های لازم را انجام دهید، احساس فشار، درد ، گرفتگی در لگن بسیار مهم است و باید مورد معاینه قرار داده شوید.هم‌چنین ممکن است اسهال یا یبوست داشته باشید. برخی از تغییرات در الگوی طبیعی مثانه و روده شما در طول بارداری طبیعی است. این علائم می‌تواند ناشی از عفونت‌های دستگاه ادراری و مشکل در معده باشد. اما هنوز هم ایده خوبی است که از مشاوره پزشکی استفاده کنید.

تشخیص و درمان حاملگی خارج از رحم

معمولا پزشک برای تشخیص حاملگی خارج از رحم، از روش هایی مانند تست‌های بارداری، ارزیابی علائم و تصویربرداری اولتراسوند یا سونوگرافی های رنگی استفاده می کند. تشخیص زودهنگام با مراجعه فوری به جراح زنان در ساری احتمال عوارض از جمله آسیب لوله فالوپ و خونریزی داخلی را کاهش می دهد و البته روش های درمانی را با کمترین عوارض برای مبتلایان همراه می سازد. درمان ممکن است شامل جراحی باشد، اما زمانی که پزشک حاملگی خارج از رحم را زود تشخیص دهد، درمان مبتنی بر دارو ممکن است گزینه‌ای باشد.