بهترین دکتر درمان افتادگی رحم در ساری
دکتر فرح ابطحی » بیماری های زنان » بهترین دکتر درمان افتادگی رحم در ساری

بهترین دکتر درمان افتادگی رحم در ساری

بیماری افتادگی رحم یک عارضه شایع در زنان است که باعث می شود رحم که مهم ترین عضو در اندام های کف لگن است دچار افتادگی و جا به جایی از محل قرار گیری خود شود.  رحم نقش اساسی برای تولید و نگهداری جنین را به عهده دارد ، این عضو در لگن قرار گرفته و  محل رشد جنین است. ممکن است شخصی به دلیل زایمان طبیعی یا چاقی فشار زیادی به رحم وارد کند و در این صورت بافت ها و عضلاتی که وظیفه پشتیبانی از رحم  را به عهده دارند تضعیف شده و دیگر نتوانند رحم را در جایگاه اصلی خود نگهداری کنند. این تضعیف عضلانی در مجموع باعث افتادگی رحم شده که عارضه های بعد از آن ناراحت کننده و دردناک است.  به غیر از زایمان و اضافه وزن، با افزایش سن زنان و کاهش میزان هورمون استروژن، رحم به سمت کانال واژن کشیده  شده و دچار افتادگی می شود. در این مطلب سعی داریم که علل و روش های درمان افتادگی رحم را خاطر نشان کنیم.

درمان افتادگی رحم

افتادگی رحم چیست؟

همانطور که بیان شد رحم توسط عضلات کف لگن نگهداری می شود ، سیستم ساختاری خود رحم نیز عضلانی است  و توسط عضلات لگن سر جای خود نگه داشته می شود ، در اثر فشار و یا از بین رفتن حالت ارتجاعی در این ناحیه رحم دچار افتادگی می شود چرا که دیگر عضله ها قدرت سابق برای حمایت از رحم را در اختیار ندارند. اگر این عضلات ضعیف شوند یا بیش از حد کشیده شوند، دیگر قادر به پشتیبانی از رحم نیستند و موجب افتادگی رحم می شوند.

افتادگی رحم  به جا به جایی رحم از جایگاه اصلی خود به سمت واژن است که باید در اسرع وقت درمان شود.  تشخیص این عارضه توسط بهترین متخصص زنان ساری قابل انجام و درمان خواهد بود.

انواع افتادگی رحم

افتادگی رحم درجات مختلفی دارد که به شرح زیر است :

درجه اول:  در این وضعیت دهانه رحم به درون واژن رسیده است.

درجه دوم این حالت شدید تر از قبل بوده و دهانه رحم به دهانه واژن رسیده است.

درجه سوم: در این وضعیت دهانه رحم از واژن بیرون  می زند و فرد احساس درد و ناراحتی شدید درد

درجه چهارمکل رحم از واژن بیرون آمده است و شرایط بیمار حاد می شود

از عوارضی که افتادگی رحم در پی دارد ، افتادگی مثانه و آسیب به سایر اندام های کف لگن است که می تواند مشکلات و بیماری های فرد مبتلا را بیشتر کند در این شرایط ابتلا به عفونت واژن یا عفونت ادرار زیاد است . بنابراین مهم ترین مساله تشخیص و درمان به موقع بیماری است.

علت های افتادگی رحم

علل افتادگی رحم با توجه به سن و شرایط هر فرد متفاوت است اما به طور کلی موارد زیر  باعث  افتادگی رحم می شوند:

۱  وارد شدن هر گونه آسیب و فشار به عضلات کف لگن در حین زایمان طبیعی

۲  از بین رفتن قدرت عضلات کف بدن و شل شدن بافت واژن پس از یائسگی به دلیل کاهش تولید استروژن توسط تخمدان ها

۳  ابتلا به برخی از بیماری های ناحیه تحتانی که باعث ایجاد فشار روی شکم و کف لگن است ، برخی بیماری های مانند سرفه های مزمن ناشی از برونشیت یا آسم، تومورهای لگن، یبوست مزمن یا تجمع مایعات در شکم

۴  ابتلا به چاقی و اضافه وزن بعد از بارداری و یا دلایل دیگر ، توجه داشته باشید که ممکن است افتادگی رحم در اثر چاقی در خانم های مجرد که زایمان نداشته اند نیز ایجاد شود.

۵  سابقه جراحی های لگن و یا اندام های تحتانی که باعث آسیب به بافت عضلانی کف لگن شده باشد.

۶ بلند کردن اجسام سنگین در جا به جایی ها و یا انجام ورزش هایی که نیاز به بلند کردن وزنه های سنگین حین تمرین دارد.

علائم افتادگی رحم

علائم و نشانه های افتادگی رحم در مراحل اولیه ساده نیست اما با آگاهی از آن می توانید بررسی دقیق تری داشته باشید ، مهم است که به نشانه ها و علائمی که در ناحیه واژن و یا رحم ایجاد می شود دقت داشته باشید از این رو توجه به موارد زیر مهم است. به طور کلی علائم افتادگی رحم شامل موارد زیر است :

• احساس پری یا فشار در ناحیه لگن (مانند حس نشستن روی یک توپ کوچک)
  • احساس درد در کمر و عدم توانایی انجام کارها
  • احساس بیرون زدگی اجزای داخل رحم به واژن
  • تجربه رابطه جنسی دردناک و عدم تحمل حین مقاربت
  • احساس عدم تخلیه کامل و دشواری در حین ادرار
  • احساس درد و  ناراحتی در راه رفتن

برای افتادگی رحم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هریک از علائم زیر نیاز است که به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید:

• احساس نزدیک بودن دهانه رحم در واژن
  • بی اختیاری ادرار در زمان سرفه و عطسه و یا به طور بی وقفه
  • بروز مشکلات دفع و احساس پر بودن روده به طور مداوم
  • احساس فشار در کانال واژن یا بیرون زدگی چیزی از واژن
  • کمر درد مداوم با دشواری در راه رفتن، دشواری در ادرار کردن و یا در هنگام مدفوع کردن

تشخیص افتادگی رحم

بهترین جراح زیبایی زنان با معاینه بالینی و انجام تست های مختلف تشخیص دقیقی روی میزان افتادگی رحم خواهد داشت، توجه به علائم و نشانه ها بسیار مهم است و با توجه به آن معمولا از روش های زیر برای تشخیص دقیق و میزان آسیب استفاده می شود:

• معاینه لگنی
  • سونوگرافی
  • در صورت نیاز MRI

افتادگی رحم چگونه درمان می شود؟

اگر افتادگی در مراحل اولیه باشد درمان ساده تر خواهد بود، معمولا انجام تمرینات اصلاحی و تغییر سبک زندگی به همراه مصرف داروهای مورد نیاز موثر است اما در مواردی که افتادگی شدید باشد احتمالا نیاز به روش درمان با جراحی خواهبد داشت.  به طور کلی روش های درمان های غیر جراحی برای افتادگی رحم شامل موارد زیر هستند:

۱ کاهش وزن برای کاهش فشار وارده بر روی عضلات لگن

۲ اجتناب از وزنه برداری

۳ انجام تمرینات کگل که به تقویت عضلات واژن کمک می کنند

۴ استفاده از پساری واژینال که وسیله ای است که از طریق واژن زیر دهانه رحم گذاشته می شود و به بالا بردن و تثبیت رحم و دهانه رحم کمک می کند.

۵ مصرف استروژن حتما تحت نظر پزشک می تواند به بازسازی و احیای بافت واژن کمک کند.

در روش جراحی نیز پزشک آسیب های وارد شده به رحم را درمان کند و عضلات و اندام های پشتیبان را به خوبی تقویت نماید تا مجدد دچار افتادگی نشود.

نکته پایانی

افتادگی رحم بیماری شایعی است که در زنان با سنین بالا و یا افرادی که تحت جراحی های سنگین کف لگن قرار گرفته اند ایجاد می شود. البته مواردی مانند زایمان طبیعی و یا چاقی نیز در بروز این بیماری تاثیر گذار است و بهتر است که در صورت مشاهده علائم و نشانه های آن به متخصص زنان و زایمان مراجعه و از تشدید علائم آن جلوگیری نمایید. چرا که این بیماری در صورت عدم توجه و درمان به سایر اندام های مجاور مانند مثانه آسیب وارد می کند.